Er du én af de mange lærere, der har købt top 100-listen, er her et forslag til en aktivitet med fokus på de 18 hyppigste verber. (Har du ikke købt den, så scroll ned).
Fokus: top 100 og de hyppigste verber i nutid (3. person ental og 3. person flertal)
Målgruppe: alle, der har brug for større sikkerhed i kongruens og i brugen af de hyppigste verber
Varighed: 35 – 60 minutter
Forberedelse: giv eleverne en kopi af top 100 og senere en kop af øvelsen: ”Find verberne i top 100” (husk copydan-regler)
find verberne i top 100 (word) // find verberne i top 100 (pdf)
Gennemførelse:
1) Eleverne arbejder alene med hver sin liste over de hyppigste 100 verber. De sætter kryds ud for eller farvelægger alle de ord, som de ikke husker eller kender betydningen af. (det kan også være lektie hjemme)
2) Eleverne nævner nogle af de ord, som de har svært ved at huske. Tal om dem på klassen – måske skal eleverne mindes om, at ”wissen” er et verbum, som de godt kender i bøjningen ”ich weiss” – måske sidder nogle af eleverne inde med en huskemåde, som de kan bidrage med og som andre elever kan overtage – måske kender eleverne alligevel ordet, hvis de hører det i en sammenhæng, fx. “jedes Jahr” og “jeden Tag” er let, men “jede” er svært *
3) Udlevér øvelsen ”Find verberne i top 100” og bed dem om at udfylde arket. Husk at computer og telefon skal være slukket under denne øvelse. Det er bedst, hvis de bare taler sammen og spørger læreren – ikke computeren 😊
4) Elevernes svar gennemgås i plenum.
*som en følge af snakken om, hvilke top100-ord, der er svære at huske, kan man også inddrage eleverne i at lave nogle huskespil eller kahoots, som kan anvendes til træning i den kommende tid.