Sjov bingo med adverbier

Man kan godt spille bingo i januar

Adverbier (biord) spiller en stor rolle blandt de højfrekvente ord.

De udgør ca. 20 % af ordene i TOP 500.

De udgør 17 % af top 1000 og 12 % af top 2000.

 

Hvilken betydning har de i en sætning?

Der er ingen tvivl om, at verberne er sætningens motor – her drives handlingen frem.

Der er heller ingen tvivl om, at handlingens aktører og objekter befinder sig i substantiverne eller pronominerne, så de er også meget vigtige.

Men dernæst er der adverbierne, der typisk beskriver omstændighederne omkring en handling og gør en stor forskel.

Sie trinkt nie eine Flasche Wein

sie trinkt immer eine Flasche Wein

sie trinkt gern eine Flasche Wein

 

Bingo med adverbier

Du og dine elever kan nu teste jeres kendskab til adverbierne fra TOP 500 med dette klassiske bingospil.

Bingoplader adverbier (bingoplader til eleverne – print selv)

Opråb kan foregå på dansk eller tysk. Dansk er sværest.

Bingo med adverbier_liste til læreren  (til lærerens opråb)

 

Bingo auf Deutsch

Erst spielt man, bis ein Spieler eine Zahlenreihe voll hat. Dann spielt man, bis ein Spieler zwei Zahlenreihen besetzt hat. Am Ende hat man ein sogenanntes “Cover-all”, wo alle Kästchen mit Zahlen gefüllt werden. In jeder Runde wird BINGO gerufen.

 

Alternativ bingo med sætninger

Du kan også bruge bingopladerne til en anden aktivitet.

Her sidder eleverne med hver sin bingoplade, mens læreren på skift viser forskellige sætninger på powerpoint. Hvis eleven ser en chance for at bruge et af adverbierne fra pladen, skriver de hurtigt sætningen ned på et papir sammen med det adverbium, som de vil bruge i sætningen. Samtidig markerer de adverbiet på pladen og spiller om første en række, så to rækker og til sidst pladen fuld 🙂 Når de råber bingo, skal de sige hver eneste sætning for adverbierne på deres plade.

Bingo med adverbier (lærerens powerpoint) 

 

Adverbier og tværsproglighed

Adverbier er et interessant område at dyrke tværsproglighed på. Print lærerarket med adverbierne på tysk og dansk og bed eleverne om at tilføje adverbierne på et 3. sprog i den 3. kolonne. Det kan give en spændende drøftelse af, hvordan man siger nu, i dag og på et eller andet tidspunkt på engelsk, tyrkisk, syrisk, kinesisk, fransk osv.

Liste med adverbier_3 kolonner til flere sprog

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.