Ordforbindelser, chunks, kollokationer, Usuelle Wortverbindungen
– kært barn har mange navne.
Der er ingen tvivl om, at nogle ord optræder oftere sammen end andre ord, og – ligesom med basisordforrådet, som står mit hjerte nært – kan det bestemt også betale sig at kende og træne de hyppigste ordforbindelser.
Med nutidens korpusværktøjer kan man få et indblik i, hvilke ordforbindelser rent faktisk er de mest brugte på tysk. Dem har jeg samlet til jer.
Her får I i første omgang en oversigt over de mest brugte 2-ords-forbindelser samt 2 quizzer.
De hyppigste 2-ordsforbindelser (download her).
I den første quiz skal du finde den rigtige tyske ordforbindelse til et dansk ord eller ordforbindelse.
Denne quiz passer til 8. og 9. klasse samt 1g.
Kære Elsebeth Bechmann,
Jeg læste din artikel på folkeskolen.dk omkring ordforråd i tysk, eller mere specifikt manglen på samme.
Jeg underviser i tysk på mellemtrin på en folkeskole.
Det er min hensigt at undervise i chunks og ordforråd, dog kan jeg ikke lide quizlet da det fordrer en computer, og så er læringen allerede i konkurrence med overspringshandlinger en sådan mekanisme tilbyder.
Jeg har kigget dine 2 ords kombinationer igennem, og nogle af dem kan jeg bruge, men for mange mellemtrinselever, giver de næppe mening. Jeg vil såmænd gerne give 80 kroner for dit store arbejde omkring din primære ordforråd liste, men ikke hvis ordene retter sig mod gymnasiet.
Kan du løfte sløret for om hvilke elever dine ordforrådslister retter sig imod?
Vh Thomas
Kære Thomas. Din kommentar giver rigtig god mening. Jeg er meget enig i, at computeren kan være en stor modstander i sprogundervisningen, da den lokker med overspringshandlinger og nemme løsninger som google translate.
Hvem er mine lister rettet mod?
Listerne med hyppige ordforbindelser er egentlig bare rå data. De viser (ud fra et korpus på 16 mia tyske ord) de hyppigste ordforbindelser i moderne tysk skriftsprog (avisartikler, hjemmesider, litteratur m.m.).
Da de viser de mest brugte tyske ordforbindelser, passer de til alle, der lærer tysk, MEN jeg kan godt se, at deres relevans er noget større, hvis man har gymnasieelever (eller udskolingselever), der læser autentiske tyske tekster. Her kan det give mening at træne nogle af disse ordforbindelser, så læsningen flyder bedre og så eleverne får nogle gode udtryk at krydre deres skriftlige opgaver med (lad dem fx vælge 5 forbindelser, som de skal bruge næste gang, de skal skrive en tekst). De skal endelig ikke træne hele listen på én gang.
Men for dine elever på mellemtrinet er det efter min opfattelse langt vigtigere, at de læser, hører og taler en masse tysk og at de så småt er i gang med at lære de HYPPIGSTE 100 verber og de HYPPIGSTE 500 ord. Det vil gavne dem senere, at de ikke altid skal bruge ordbogen til de allermest højfrekvente ord.
Tak fordi du spurgte. Jeg sender dig listen med de 100 hyppigste verber og et par andre gode forslag.
mvh. Elsebeth