Fluency mit Familie

Ordforrådet til ”Familie” kan indgå i mange forskellige emner og på mange forskellige niveauer.

Den følgende aktivitet, hvor eleverne skal ud på gulvet, kan derfor anvendes både i den tidlige tyskundervisning, på ungdomsuddannelser og på professionshøjskoler.

Aktiviteten er en del af fluency-træningen.

Fluency-aktiviteter vil rigtig gerne indeholde

  1. sproglige krav, der føles så overkommelige/lette for eleven, at fokus er på opgaven og ikke på manglende ordforråd.
  2. et vist tidspres

Du finder begge dele i denne aktivitet 😊

Fokus:      Basisordforråd til emnet Familie og andre højfrekvente ord
Fluency og interaktion.

Sværhedsgrad:     Kan bruges på alle niveauer. Der kan nemt skrues op og ned for                                                     sværhedsgraden i de udleverede rollekort.

Organisering: Der er i denne udgave 16 roller.

Hvordan får jeg aktiveret flere elever?

  • der kan tilføjes journalister, der skal gå rundt og interviewe så mange familiemedlemmer som muligt og måske virke lidt forstyrrende (på den gode måde).
  • der kan fjernes et par roller, og så kan 2 hold á 12 eller 14 elever spille spillet på skift og evt. på tid – hvem løser hurtigst opgaven?
  • 2 elever kan spille den samme rolle sammen.

Forberedelse: Print rollekortene ud og tegn familiestamtræer på tavlen.

Materiale:       Rollekort og stamtræ.

Fluency mit Familie_ordkort til udprint

Stamtræer med og uden løsning

 

Gennemførelse:        16 elever får udleveret en rolle i én familie.

Herefter kan der gives et par minutter til at forstå teksten (evt. slå ord op eller spørge læreren – IKKE hinanden), og så går opgaven i gang.

Der er i alt 2 familier (der tegnes 2 stamtræer), så det gælder det om at finde sin familie og få skrevet familiemedlemmernes navne ind i de to træer. Man kan godt lade de to familier kæmpe på tid mod hinanden, men man kan også bare tage tid på hele aktiviteten og opfordre eleverne til at slå en ny aktivitetsrekord i fællesskab 😊

Den hemmelige forbindelse?

NB! Når de to stamtræer er tegnet rigtigt på tavlen, skal eleverne i fællesskab finde den hemmelige forbindelse mellem de to familier.

 

Udfordring:           Lad gerne eleverne præsentere de to familier bagefter: ”Ich heisse Horst. Ich bin 60 Jahre alt, und das hier ist meine Frau, Eleonore…..osv.“
Medtag f.eks. høflige hilseformer, når de skal finde hinanden.

OPFØLGNING = REPETITION:

Husk altid at lave opfølgninger på det ordforråd, som I har brugt værdifuld tid på at tilegne jer og træne.

Måske er denne aktivitet en opfølgning på et længere forløb med Familie-ordforråd.

Måske er denne aktivitet indledningen, og så er her et par opfølgningsmuligheder, der sørger for at holde det trænede ordforråd ved lige:

  • Lav dit eget familietræ
  • Læs tekster om Familie – det er et hyppigt emne i læremidlerne
  • Lav en krydsord med familieord
  • Træn ordene i quizlet eller kahoot
  • Inddel klassen i små fiktive tyske familier (Vater, Mutter, Schwester und Bruder). Lad dem definere deres roller og deres fiktive familie (Wohnort, Alter, Interessen, Arbeit, Haustiere).
    I løbet af den næste tid vil familien få små opgaver eller udfordringer
  • gå på restaurant – hvordan gør man det i Tyskland
  • det ene barn starter i skole – hvordan
  • faderen bliver arbejdsløs og søger et nyt arbejde.
  • det er er snart jul – hvordan fejrer vi det?

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.