Ordstillingsdisko

Så er det snart fredag før påskeferien.

Måske skal det fejres med en gang ordstillingsdisko.

Aktiviteten er udviklet til at træne ordstilling i bisætninger, men de sætninger, der trænes, er fyldt af gode højfrekvente ord, så jeg er også glad for den 🙂

Jeg hørte om ordstillingsdisko på mit gymnasium (Himmelev), hvor aktiviteten er gået på omgang blandt tysklærerne. Selve ideen stammer fra kurset Sjov med sprog”, som nogle af kollegerne var på for et par år siden.

Kurset blev afholdt af level / studieskolen, som venligst har givet mig lov til at præsentere aktiviteten her.

Fokus: ordstilling i bisætninger – og almindeligt ordforråd

Organisering: hele klassen deltager

Forberedelse & materiale: print en stak sedler med spørgsmål.

Ordstillingsdisko (PRINT HER)

Tid: max 10 minutter

Gennemførelse: forklar eleverne, at de hver har et spørgsmål, som de vil stille til en af de andre “deltagere” i diskofesten, fx. “Kommen Paul und Susanne später?”

Men der er så meget larm (husk at skrue op for musikken), at elev 2 råber “WIE BITTE?” tilbage. Elev 1 bliver nu nødt til at gentage spørgsmålet ved at sige:  “ICH MÖCHTE WISSEN, ob Paul und Susanne später kommen?”.

Elev 2 svarer et eller andet og stiller nu sit spørgsmål efter samme model (og ja, der skal siges “WIE BITTE?” og “ICH MÖCHTE WISSEN” hver gang).

Så bytter de to elever kort og går ud og finder en ny makker.

God fredag 🙂

 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.