Er der ingen træning med substantiver?
Det spørgsmål får jeg tit. Og det kan jeg godt forstå. Jeg er meget glad for verber, fordi eleverne kommer langt, hvis de kender de hyppigste verber på tysk.
Verberne er sætningens motor.
Men selvfølgelig skal der også substantiver i de fleste sætninger – og eleverne kan godt lide at lære substantiver. Det er jo så håndgribeligt.
4 x 36 substantiver
Men her er en oversigt med 4 x 36 substantiver fra frekvenslisten over de 2000 hyppigste ord på tysk, som kan bruges til forskellige aktiviteter.
Forslag til aktiviteter med substantiv-ordlister
1) Gæt et substantiv på klassen
To elever stiller sig med ryggen til tavlen. På tavlen eller skærmen bag dem vises et substantiv inden for ét af 4 kategorier. Hele klassen skal nu – med gode beskrivelser og forklaringer – hjælpe de to elever med at gætte ordet. Skriv på tavlen eller indsæt ordene i powerpoint.
Her er en powerpoint at starte med: Errate ein Wort_30 substantiver
NB! Aktiviteten kræver et ret stort ordforråd (slut 2g), men da ordene er højfrekvente og dermed meget brugbare, kan aktiviteten også gennemføres i udskolingen eller i 1g. Det kræver bare, at eleverne har arbejdet med ordlisten et stykke tid, så de kender ordene.
2) Gæt et substantiv – som konkurrence
Lav aktivitet nr. 1 om til en konkurrence. Lad 2 hold dyste mod hinanden i at beskrive og gætte substantiver på tavlen/skærmen bag dem. 2 x 2 elever står foran tavlen og får hjælp af hvert deres hold.
Gemischte Begriffe = 2 Punkte
Personen = 1 Punkt
Gegenstände = 1 Punkt
Ort und Zeit = 1 Punkt
3) Substantiver med bevægelse – “Um das Wort reden”
Klip substantiverne ud og sørg for, at hver elev har et substantiv på ryggen. Når 2 elever møder hinanden, skal de forklare substantivet på ryggen så godt de kan. Hvis man kan gætte sit ord inden 30 sekunder, må man pille ordet af. Ellers går man en runde mere, hvor man møder en ny makker, som man udveksler forklaringer med.
4) Stille træning med makker
Eleverne sidder sammen to og to og tjekker listen over substantiver. Hvor mange af dem kender de og hvor mange kan de gætte i fællesskab?
5) DER DIE DAS
Jeg er ikke fortaler for at inddrage alt for meget grammatik, når fokus er på at tilegne sig nye ord, men da disse ord er basisord, vil det for de fleste elever være nyttigt at kende substantivets køn.
Hvis klassen kender de gængse regler for substantivers køn på tysk, kan de selv gætte de fleste køn. Lad dem gøre det to og to og send så svaret videre til et andet par, der tjekker via ordbog, om kønnene er rigtige.