I disse uger begynder skoleåret for mange elever.
Jeg har tænkt over, at jeg i det nye år gerne vil styrke mine elevers evne til selv at finde og samle ordforråd – måske som en del af en personlig ordliste.
Det er så vigtigt, at eleverne tager EJERSKAB over det ordforråd, som de har og som de ønsker.
Fokus: ords brugbarhed og læsning
Hvilke ord skal jeg som elev fokusere på og evt. notere på min egen ordliste?
Hvad gør jeg, når der er mange ord, som jeg ikke forstår?
Sværhedsgrad: A2 og B1
Tid: 15 – 30 minutter
Organisering: individuelt – parvis – hele klassen
Forberedelse:
Vælg et tekststykke i en passende sværhedsgrad og længde inden for det emne, som klassen skal arbejde med. Medbring en kopi til alle elever. Sørg for at alle elever har 2 farveblyanter / tusser i 2 farver.
Gennemførelse:
- Hver elev markerer de ord, som hun anser for at være vigtige for forståelsen af teksten med én farve, og de ord, som hun ikke kender og ikke forstår, med en anden farve.
- Parvis sammenligner og udvælger eleverne nøgleord, som de begge synes er vigtige. Og de vælger 5 ukendte ord, som de vil hjælpe hinanden med at forstå.
- Til sidst samler klassen på tavlen 10 nøgleord, som alle kan blive enige om, og der drøftes 5 eksempler på ukendte ord, som man kunne gætte betydningen af ved fælles hjælp.
Til sidst kan eleverne eventuelt skrive nøgleordene ind i deres egen ordliste.
Aktiviteten findes også i min nye bog TOP 500 – sammen med mindst 25 andre aktiviteter.