Mine elever var rigtig glade for aktiviteten ”Das Hotel”, som jeg beskrev tidligere på året.
Her skabte eleverne i små grupper et hotel og skulle både præsentere hotellet samt svare på typiske spørgsmål fra gæster som fx. “hvad koster morgenmad?“, “er der swimmingpool på hotellet?” og “hvilke seværdigheder er der i nærheden?“.
Det var en dejlig aktivitet, som jeg nu vil gentage, når eleverne efter sommerferien skal arbejde med emnet “Heimat”.
Die Heimat
I stedet for at skabe et hotel skal eleverne nu alene eller i små grupper beskrive deres “Heimat” eller “Wahlheimat”.
Se forslag til opgave her (opdateret 17. juni kl. 14.30)
Som med hotellet laver jeg en udførlig plan over, hvem der besøger hvem hvornår, så alle får mulighed for at besøge et par andre hjemstavne samt præsentere deres egen hjemstavn mindst 3 gange.
Især disse repetitioner var eleverne glade for sidste gang.
Ordforråd til Heimat?
Sammen med eleverne skabes tidligt i forløbet en ordliste over ord og chunks, som vi forventer spiller en rolle i forbindelse med Heimat.
Derudover indeholder faktaboksene på side 2 i opgavearket et relevant ordforråd til emnet. Dem skal eleverne helt sikkert oversætte til dansk tidligt i forløbet.
Hvad skal Heimat-emnet indeholde?
Eleverne kommer til at præge Heimat-forløbet med mig, så det er ikke planlagt endnu.
Men der er mange muligheder…. Vi kan læse nogle af de mange beretninger fra nye tyskere, hvoraf nogle længes tilbage mens andre har fundet en ny Heimat; vi kan se på det 3. rige og nazisternes brug af “Heimat”; vi kan se på grænselandet i dag og de mange mennesker, der føler et dobbelt tilhørsforhold til både Tyskland og Danmark. Der er også mulighed for at se på det nationales betydning i det politiske landskab (aka AfD) og se på Heimatfilme, Heimatmusik m.m.
Hvad tænker du?
Er det et godt tidspunkt til et “Heimat-emne” ?
Discover more from DERDIEDAS
Subscribe to get the latest posts sent to your email.