En simpel model til valg af ordforråd

Man kan sige meget om udvælgelse og tilegnelse af ordforråd. Det kan du høre meget om, hvis du sammen med dine kolleger booker en workshop om ordforråd 🙂

Men i dag får du bare en helt simpel model. 

Den simple model: Vælg og træn

  1. Find de hyppigste ord i den tekst, I skal til at arbejde med.
  2. Inddel ordene i 3 kolonner (højfrekvente ord, som eleverne kender / højfrekvente ord, som eleverne ikke kender / lavfrekvente ord, der ofte er emneord)
  3. Udvælg ordene fra kolonne 2 = højfrekvente ord, som eleverne ikke kender.
  4. Bed eleverne om at vurdere deres kendskab til disse ord og dernæst træne dem via ordkort.

 

 

Et eksempel med teksten “Mode” (Du bist dran, 7. klasse)

  1. Find tekstens hyppigste ord og indsæt dem i 3 kolonner

Jeres fokus skal være på den gule kolonne = højfrekvente ord og chunks, som eleven sandsynligvis ikke kender endnu.

Her er valgt: “unser/unsere, mein eigener Stil, finden, einige, Meinung, Jugendliche, Eltern, heute, ich fühle mich/man fühlt sich, anders” (måske er det andre ord hos dine elever).

2. Bed eleven vurdere sit kendskab til de udvalgte ord / chunks. Hun kan fx sætte kryds i en af 4 rubrikker:

a) Jeg kender det godt og kan sagtens bruge det, når jeg taler og skriver tysk.

b) Jeg kender det nogenlunde. Jeg kan relatere dets betydning til en bestemt situation eller tekst.

c) Jeg har set eller hørt ordet før, men kender ikke dets betydning.

d) Jeg kender ikke ordet og har aldrig set eller hørt det før.

3. Bed eleven træne de udvalgte ord / chunks vha. digitale ordkort (quizlet) eller papir-ordkort, evt. med undtagelse af de ord, hvor hun satte kryds i den første rubrik.

 

Effekt:

Når eleven nu læser teksten, har hun forhåbentligt et større fokus på disse 10 ord og chunks og får lyst til at bruge dem i opfølgende kommunikative aktiviteter, mundtligt og/eller skriftligt.

Dit valg og fokus betyder, at eleven har mulighed for at møde disse ord tilpas mange gange til, at hun kan tilegne sig dem. Det er et simpel spørgsmål om systematik og repetition 🙂

Flere gode råd finder du helt gratis her eller i min bog “Ord man kan bruge. 45 aktiviteter til tyskundervisningen”.

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.