Warum lernst du Deutsch? Eine Aufgabe mit “aber” und “weil”

Jeg kan godt lide skrivning i tyskundervisningen.

Også selvom om jeg for et par år siden skrev indlægget: ”Afskaf den skriftlige karakter på B-niveau”.

Jeg mener stadig, at den skriftlige karakter med fordel kan afskaffes, men det er bestemt ikke det samme som at afskaffe skriftligheden.

Warum lernst du Deutsch? Eine Aufgabe mit “aber” und “weil”

I denne opgave får eleverne lidt hjælp til at skrive, idet sætningerne allerede er formulerede på et stykke papir (se og download længere nede)

De skal bare vælge, hvilke der passer til hhv.

  • aber
  • weil

Det fjerner presset fra de elever, der er bange for at stave forkert, og det giver eleverne adgang til et ordforråd, de måske ikke selv havde fundet på.

Og “aber” og “weil” er to gode ord fra TOP 500. De ligger på plads 15 og 40 på TOP 500-listen.

Hovedsætning – bisætning

Du som tysklærer har naturligvis spottet, at de sætninger, eleven vælger at kombinere med ”weil”, kræver bisætningsordstilling.

Jeg vil mene, at eleverne godt kan overskue en bisætningsordstilling, når de skriver og har tid til det, men du tilpasser naturligvis bare aktiviteten til dine elever.

Skriftligt – mundtligt

Jeg kender også et par klasser, der er så gode, at de kan klare aktiviteten mundtligt.

Warum lernst du Deutsch? som personlig tekst.

Til sidst beder jeg eleverne om at formulere en lille sætning eller en lille tekst, hvor de besvarer spørgsmålet ”Warum lernst du Deutsch?”.

Download opgaven her. Du finder den både som pdf og som word-fil.


Discover more from DERDIEDAS

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top